30/04/2004 12:23 |
Пуск до ладу нафтогону обіцяє Україні чималі фінансові вигоди, адже робота нафтогону в прямому напрямку дасть можливість транспортувати додатково до обсягів російської нафти ще й каспійську, що означає додатковий дохід для України.
Сьогодні каспійську легку нафту поставляють нафтогоном “Каспійськ” трубопровідного консорціуму в російський порт Новоросійськ або в грузинський порт Супса, потім цю нафту вантажать на танкери, що перевозять її Чорним морем через протоки Босфор і Дарданелли в Середземноморський порт Трієст. І вже звідтіля нафтогонами нафта йде на НПЗ у німецькі міста Інгольштадт, Вогбург і чеське - Кралупи.
Усе це «задоволення» від транспортування каспійської нафти «обхідним» шляхом через тридев’ять земель до Чехії коштує близько 35 дол/т, і 29-30 дол/т - на німецькі НПЗ. Вартість транспортування таким маршрутом містить у собі вартість фрахту танкера, усі портові мита, платежі за прохід через турецькі протоки і штрафи за простій танкерів, а також трубопровідні тарифи.
Україна ж пропонує прямий, у буквальному сенсі цього слова, маршрут для постачання каспійської нафти на європейські НПЗ. Адже нафта з Новоросійська або Супси буде йти в Одесу, далі по нафтогону в Броди і потім по «Дружбі» у Словаччину, Чехію, а в перспективі й у Німеччину. І коштуватиме це для постачань нафти в Кралупи всього лише 22-23 дол/т, а в Німеччину – не більше 29 дол/т. І теза супротивників прямого використання нафтогону «Одеса-Броди» про те, що ніхто не купуватиме каспійську нафту через її дорожнечу – просто блеф: її вже купують, але тільки транспортують більш дорогим і довгим шляхом.
Зростання ж обсягів видобутку на Каспієві і проблема пропускної спроможності Босфору змушують нафтовидобувні країни шукати інших шляхів транспортування своєї нафти, і Україна має використати свій шанс, щоб стати основною транзитною країною для цієї нафти. За прогнозами експертів, експорт нафти з Казахстану до 2010 року збільшиться з теперішніх 41 млн. тонн до 80 млн. тонн, Азербайджану – з 9 до 56 млн. тонн. Такий обсяг нафти неможливо буде поставляти через турецькі протоки.
Відповідно до розрахунків американської компанії Energy Solution, що проводила оцінку використання нафтогону «Одеса-Броди» у різних напрямках, пряме використання «Одеса-Броди» у комплексі з іншими нафтогонами може забезпечити додатковий прибуток «Укртранснафті» приблизно в 1,5 млрд. доларів за 10 років або 150 млн. доларів на рік.
Сьогодні вже є домовленості про постачання нафти на західноукраїнські НПЗ (Дрогобич і Надвірна), чеський НПЗ у Кралупах і південно-польські НПЗ. Загалом, обсяг замовлень сягає 7-9 млн. тонн.
Таким чином, постачання каспійської нафти можна розпочати вже найближчим часом. Але лобісти реверсу всіляко блокують реалізацію проекту. Зокрема, будь-якими чином намагаються блокувати проведення технічного експерименту з прокачування легкої нафти через нафтогін «Дружба» у Чехію.
Дивно, адже Росія офіційно в особі президента їхньої «Транснафти» Семена Вайнштока відмовилася від реверсу. Насправді пряме використання «Одеса-Броди» вигідне Росії, адже значні обсяги каспійської нафти, що транспортуються через Босфор і Дарданелли, і що на себе відтягне український нафтогін, відкриють вільний шлях для російської нафти на середземноморський ринок. Сьогодні Росія скорочує постачання своєї нафти навіть у Новоросійськ через проблеми на Босфорі. У графіках російської «Транснафти» український порт «Південний» на наступний квартал узагалі відсутній як експортний маршрут.
У цих умовах Україні належить активізувати свої дії щодо пуску нафтогону «Одеса-Броди» для транспортування каспійської нафти, адже для цього є усе необхідне – і замовники, і постачальники, і наші можливості.
Ігор Марко
Джерело: proUA
Теги:
Новини України
18:59 |
|
0