УКРАЇНА

04:11

11.12

матеріали по темі:

Влада

Куди дінеться руда?

0

Ухвалений Верховною Радою закон «Про особливості приватизації підприємств Державної акціонерної компанії «Укррудпром», розроблений народним депутатом Володимиром Мовчаном, можливо, поставить крапку в дискусіях про те, хто буде допущений до купівлі, а також продадуть ДАК одним пакетом чи кількома? Чіткі відповіді на ці питання наразі є: «Укррудпром» продадуть вроздріб, і до приватизації допустять тільки нинішніх власників підприємств. Однак багато питань залишаться неврегульованими.

Спроби приватизувати держхолдинг робилися протягом цілого минулого року, зрештою, з подачі Фонду, парламент вирішив відкласти цей процес до 2004 р.

У завислому стані питання приватизації «Укррудпрому» мало всі шанси пробути до найближчих президентських виборів, якби діючий президент, під тиском вітчизняних ФПГ, які претендують на акції держхолдингу, не підштовхнув уряд терміново розібратися з корупцією в «Укррудпромі» і доцільністю існування холдингу взагалі.

Ідеї, співзвучні президентським заявам, містяться в законі авторства екс-директора Центрального ГЗКу, а тепер народного депутата Володимира Мовчана. У листопаді минулого року документ пройшов перше читання і був взятий за основу, поховавши альтернативний проект Вадима Гурова. Дивно, але тоді, в листопаді, В.Гуров сам мало не добровільно здав свої позиції конкурентові, заявивши, що вони з В.Мовчаном прийшли до спільного бачення документа. Цікаво також, що законопроект, розроблений і поданий раніше В.Мовчаном, пройшов перше читання тільки з подачі Володимира Дємьохіна, чиї колеги по фракції «Народовладдя» разом з В.Гуровим були авторами альтернативного законопроекту, який передбачає продаж «Укррудпрому» єдиним пакетом. Це може свідчити як про те, що ФПГ, які претендують на купівлю акцій держхолдингу, домовилися між собою і дійсно створили консорціум, так і про те, що претендент, чиї інтереси раніше відстоював В.Мовчан, просто перемінив лобіста. Дивує також і те, що парламент прийняв закон, який не містить дуже багатьох принципових моментів.

По-перше, у документі відсутній чіткий перелік об’єктів, що підлягають приватизації, та розмір державних пакетів у них. Розмите формулювання «підприємства, що входять до складу холдингу», не дає чіткої відповіді, наприклад, на питання, яким є розмір держпакета Інгулецького ГЗКу, адже цикл судових розглядів про правомірність допемісії поки не завершено. Невідомо також, чи ввійдуть у список приватизації Комсомольське рудоуправління (передане в управління з правом подальшого викупу ММК ім. Ілліча), Криворізький залізорудний і Докучаєвський флюсодоломітний комбінати, Новотроїцьке і Балаклавське рудоуправління, а також Кривбасвибухпром. Відповідно до нового закону, перелік об’єктів приватизації в рамках «Укррудпрому» має визначити Кабінет Міністрів.

По-друге, закон не визначає список потенційних учасників конкурсів. Головна вимога до претендентів полягає в тому, щоб вони одночасно були власниками як мінімум 25% акцій підприємств і не були офшорними компаніями. На підтвердження своєї неофшорності претендент має «пред’явити документ, який підтверджує неофшорний статус інвестора (свідоцтво про державну реєстрацію, інший відповідний документ)» (ст.10 розд. II). За іронією долі основні власники-претенденти на покупку акцій підприємств «Укррудпрому» - офшорні компанії. Їх врятує якщо не миттєва перереєстрація, то відсутність в законі чіткого визначення поняття «офшор», що дає можливість пред’явити як доказ своєї неофшорності саме «інший відповідний документ», - довідку з ЖЕКу, наприклад, або ще щось.

По-третє, до кінця не зрозуміло, якими будуть умови проведення конкурсів. Відомо лише, що їх має визначити спеціальна комісія, яку створять Міністерство промислової політики і ФДМУ, і для кожного підприємства умови будуть різними. Серед загальних вимог є положення про неможливість банкрутства підприємств протягом 5 років. Це робить практично неможливим залучення банківських кредитів на підприємство, адже банк, виступивши в ролі кредитора, не зможе стягнути свої кошти, а позичальник, за великим рахунком, навіть не буде зобов’язаний їх повернути. Надзвичайно гнучко новий закон підходить і до питання бюджетних платежів приватизованих підприємств. Стаття 8 розділу II закону, присвячена створенню спеціальної приватизаційної комісії і розробленню умов конкурсів, серед інших зобов’язань покупця містить положення про сплату поточних платежів у державний і місцеві бюджети. Проте в Заключних положеннях Закону міститься ненав’язливе побажання для ДПАУ відстрочити на 5 років підприємствам «Укррудпрому» виплату заборгованості по податках і неподаткових відрахуваннях. Це, як і розмитість формулювань Закону, мусить сподобатися потенційним покупцям.

По-четверте, ціну кожного пакета, який підлягає приватизації, визначатиме вищезгадана комісія. Це не виключає і того, що ціна пакетів може бути і нижче номінальної, не кажучи вже про ринкову. Підставою для цього може стати, приміром, 17%-е зниження чистого прибутку «Укррудпрому» у 2003 році порівняно з 2002-м. Ще один ціновий ризик для держави, закладений в законопроекті, - блокуючі пакети підприємств, які спочатку планується залишити в держвласності, протягом року мають бути викуплені тим інвестором, який уже придбав попередні пакети. Умови цих викупів також не прописані в законі. По суті, це може означати, що блокуючі пакети дістануться покупцям практично як бонус.

Саме по собі прийняття парламентом України нормативного акта, який регулює продаж стратегічного підприємства можна тільки вітати. А втім, новий закон створює ще один прецедент, коли державна власність приватизується щоразу за різними правилами, що не додає Україні престижу як країні з привабливим інвестиційним кліматом.

Олена Костіна

Довідка:

ДАК «Укррудпром» була створена постановою КМУ № 2078 28 грудня 1998 р. Чистий прибуток ДАК “Укррудпром” у 2003 знизився майже на 17% порівняно з 2002 р. – з 84,9 млн. грн. до 70,581 млн. грн.

Структура акціонерного капіталу підприємств ДАК «Укррудпром»(за даними ДКЦПФР)

Інгулецький ГЗК: 50%+1акція - ДАК «Укррудпром; близько 17% - «ТС ЛТД; близько 16% - «Фродо Коммершиал Лімітед (Кіпр); близько 15% - «Авакорн Трейдінг Ко Лімітед (Кіпр).

Південний ГЗК: Близько 26 % - ДАК «Укррудпром; близько 22% Data Holdings (Кіпр); близько 22% - Akretrend Holdings Ltd (Кіпр); близько 20% - Lancin Commercial Ltd (Кіпр).

Північний ГЗК: 50%+1акція - ДАК «Укррудпром; близько 36% - ЗАТ «Українська металургійна компанія;

АТ «Суха Балка: 25% - ДАК «Укррудпром; близько 22% - Ravenscroft Holdings Ltd (Віргінські острови); близько 22% - Mortondeil Assets Ltd (Багами).

Центральний ГЗК: 50%+1акція - ГАК «Укррудпром»; 12% - «Сістем Кепітал Менеджмент.

Криворізький залізорудний комбінат: 100% - ДАК «Укррудпром»

Джерело: proUA

Теги:

Версія для друку
Погода
Погода у Києві

вологість:

тиск:

вітер:

Партнери портала

Price.ua - сервіс порівняння цін в Україні
Архів Експорт Інформатор Про нас / Контакти

   Copyright © 2016 Коментарі: Всі права захищені.

Яндекс.Метрика Система Orphus