УКРАЇНА

11:35

03.12

матеріали по темі:

Влада

Гра в страшилки

0

Те, що клопотання було відправлене в Конституційний суд тільки 31 березня, може означати одне: Кучма не вірить, що питання конституційної реформи розглядатиметься в квітні. Інакше б він запасся інструментарієм для боротьби з парламентом пару місяців тому.

В останній день березня інформаційні агентства принесли повідомлення: Конституційний суд України почне розгляд справи за конституційним поданням Президента України про офіційне тлумачення положень частини другої статті 90, пункту 8 частини першої статті 106 Конституції України. Президент України звернувся в Конституційний суд України з клопотанням надати офіційне тлумачення положень, якими встановлюється, що Президент України може достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Що стоїть за клопотанням Президента? Чому Президент звернувся в Конституційний суд саме зараз? Якими можуть бути наслідки звернення?

Почнемо з того, що формально Президент звертається за роз’ясненням. Йому хочеться знати, яким чином відповідна стаття Конституції за відсутності прецедентів може втілюватися в життя. Президент має право розпустити парламент. Але для цього потрібна чітка підстава – протягом 30 днів чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися. Так записано в Конституції.

Але ж бувають різні випадки. Може бути варіант, коли депутати приходять у сесійну залу, але саботують роботу. Формально спікер відкриває засідання – але за десять хвилин змушений його закрити. Або інший варіант – депутати приходять у сесійну залу, відкривають засідання і цілий день мітингують біля трибуни. Чи можна вважати, що через 30 днів такого становища Президент має право розпустити Верховну Раду? Або якщо депутати раптом протягом 30 днів не можуть проголосувати жодного законопроекту? Чи набирає сили конституційне право Президента розпускати парламент?

Пам’ятаєте, на початку 90-х у гру «Поле чудес» постійно вводили нові правила, за якими гравці отримували додаткові страхові бонуси. Типу «Не вгадав жодної букви», «Так і не розкрутив барабан» тощо. Гравців максимально навантажили страховками і створили максимальну кількість умов – на всі випадки життя, навіть неможливі. Президент також хоче перестрахуватися і виставити купу неможливих умов. Типу: «А як рахувати 30 днів – календарних чи сесійних?».

Але реально клопотання Президента є виключно додатковим фактором тиску на депутатський корпус напередодні розгляду конституційної реформи. Добре пам’ятаючи про те, як проходило перше читання, коли опозиція не тільки кидалася квітами і паперами, не тільки обливала один одного водою і колою, але й поламала систему «Рада», Президент вирішив повісити над парламентом такий собі «дамоклів меч»: мовляв, будете погано поводитися – розпущу парламент.

При цьому не факт, що депутати проголосують за реформу. Не факт, що реформа взагалі потрібна Президентові. Але, одержавши з Конституційного суду широкий перелік варіантів, за якими Президент може розпускати парламент, Кучма зможе впевненіше маніпулювати Верховною Радою. Наприклад, він зможе створювати в парламенті критичні ситуації, коли окремі фракції більшості раптом ставатимуть в позу і будуть вимагати перегляду якихось статей реформи, а опозиційні фракції несподівано будуть блокуватися з більшістю.

Те, що клопотання було направлене в Конституційний суд тільки 31 березня, може означати одне: Кучма не вірить у розгляд питання конституційної реформи у квітні. Інакше б він запасся інструментарієм для боротьби з парламентом пару місяців тому. Швидше за все, він розуміє, що Конституційний суд розгляне питання про можливості розпуску парламенту десь до середини травня, тоді ж обнародує свій вердикт, і до того часу парламент дозріє до розгляду реформи. Все відбуватиметься в комплексі. Якщо ж парламент дозріє раніше, то клопотання Президента буде таким собі «віртуальним стимулом» для парламентаріїв, неминучість якого кожен депутат буде відчувати, як колись кожен комуніст відчував наближення краху капіталізму.

Але не це головне. Кучма просто одержує з рук Конституційного суду – у випадку позитивного для Кучми вердикту – ще одну страшилку для політикуму і електорату, яка всіх триматиме в напрузі. Кілька місяців назад Кучма вже одержав одну «страшилку»: Конституційний суд дозволив йому балотуватися на третій термін. Тепер – можна бути певним – дозволить Президентові розпускати парламент не менше ніж у десяти випадках. Уявляєте, який здійметься гвалт? «Президент розпускає парламент і йде на третій термін! Диктатура! Тоталітаризм! Підрив демократії!»

В цих умовах Леоніду Даниловичу треба буде просто зачекати і по-батьківськи спокійно сказати: «Ну що ви, хлопці, розкричалися? Ніхто нікуди не йде. Нікого розпускати я не збираюся. В мене є таке право, але я їм не скористаюся». І якщо він скаже це в розпал виборчої кампанії – це може забезпечити йому справжній фурор. Народ просто полюбить Кучму: мовляв, ми його недооцінили. А він, виявляється, гарний. Так запросто відмовився від таких можливостей! Майже як в анекдоті: „от добра душа, а міг же й шаблюкою різонути!»

А поки... Поки що Кучма грає в цікаву гру: вкидає меседжі в народ. Суть гри в тому, що кожен меседж має бути неправильно зрозумілий або витлумачений. Чим суперечливіший меседж – тим краще для основного гравця. Клопотання перед Конституційним судом – один з таких меседжів.

Якщо дотримувати логіки Президента, наступне звернення в Конституційний суд також буде складене у вигляді страшилки, яка містить конкретний меседж для конкретної частини політичної тусовки. Наприклад, питання може звучати так: «Хто має виконувати функції Президента в тому випадку, якщо діючий Президент заявляє про свою відставку, перед цим відправивши у відставку прем’єр-міністра?»

Олександр Моржковський

Джерело: proUA

Теги:

Версія для друку
Погода
Погода у Києві

вологість:

тиск:

вітер:

Партнери портала

Price.ua - сервіс порівняння цін в Україні
Архів Експорт Інформатор Про нас / Контакти

   Copyright © 2016 Коментарі: Всі права захищені.

Яндекс.Метрика Система Orphus