УКРАЇНА

01:00

25.04

Телевізор стає порталом у світ послуг

Телевізор стає порталом у світ послуг

Андрій Колодюк: EX.ua ні з ким не ділиться

0

Інтернет-телебачення та показ фільмів в інтернеті стає в Україні новим бізнес-напрямком

Діяльність Ex.ua, на який викладається багато не авторизованого контенту, викликає питання тепер уже не у правовласників, а у конкурентів – онлайн-кінотеатрів.

При цьому ринок інтернет ТБ може бути легко монополізований новим гравцем, який запатентував ексклюзивне право на використання цієї технології. І це не Apple TV, а вітчизняна компанія.

Про це та багато іншого розповів в ексклюзивному інтерв’ю «Коментарям» Андрій Колодюк, один із засновників Unitrade Group (мережа магазинів «Сітіком»), який нині працює над своїм інтернет-проектом Divan.tv.

Про те, чому Ex.ua не файлообмінник, а онлайн-кінотеатр з нелегальними фільмами

- Що Вас здивувало в липневому інтерв’ю у «Коментарях» з Юрісом Пісковим, представником EX.ua, який розповідав, як функціонує після відновлення його ресурс?

- Мене здивували деякі подробиці роботи EX.ua, про які йшлося в інтерв’ю. Він каже якісь речі, які є не зовсім правдою. І ніхто не може заперечити. Нічого не маю проти Піскового особисто. Знаю його особисто, як і багатьох людей з EX.ua та з Megogo.

- І яка Ваша точка зору на питання, які порушувалися в інтерв’ю?

- У цьому інтерв’ю порушуються такі питання, як робота файлообмінників та відносини з правовласниками. І чому вони мають претензії до EX.ua. Коли кажуть про файлообмінник, як про місце, на якому знаходиться файл, то з цим усе зрозуміло. Мені, наприклад, подобається такий ресурс, як Drop box. Я можу викласти на ньому свої документи і поділитися ними з іншими, і жодних проблем з правовласником не виникає. Це хмарне сховище, на якому зберігаються мої дані. Питань немає. Але чи бачили Ви на Drop box, Google Docs або подібних ресурсах відкритий медіаплеєр, який дозволяє транслювати свої файли 2-3 млрд людей у ​​інтернеті?

-Ні

-Ось і я не бачив. Ось де ця риса, що відокремлює файлообмінник від, скажімо, онлайн кінотеатру. Юріс каже, що якщо правовласник знаходить на EX.ua не авторизований контент, то доступ до нього можна заблокувати. Питання: навіщо правовласнику така ускладнена процедура, коли спочатку відомо, що контент там знаходиться нелегально, оскільки договорів з файлообмінниками немає? Адже наступного дня на цьому ж сайті контент знову може з’явитися. При цьому ресурс заробляє на рекламі. Правовласник – не дурень. Він розуміє, що власник ресурсу якимось чином мотивує викладати контент, якщо, не дай Бог, сам не викладає ці файли. Створюється свідомо конфліктна ситуація.

- Але в Ex.ua заявляють, що договори з правовласниками не так уже й просто підписати...

- Але ж якось таки їх підписали ми, Megogo та інші ресурси. Значить це можливо. Навіщо ж розповідати історії з приводу змови в американській індустрії? Я довго сміявся над наведеними в інтерв’ю цифрами: 2/3 суми операції з купівлі авторських прав потрібно витратити на юридичний супровід. Поясню чому: якщо говорити про те, що права на один фільм, приміром, обходяться в середньому $150, а бібліотека складається зі 100 фільмів, то виходить що юристу треба заплатити 10 000 дол, згідно із зазначеними 2/3. А якщо фільми коштують дорожче, то ціна на юридичний супровід теж автоматично зростає, так? Це неправда. Американських юристів з голлівудських студій наймати не випадає. Правовласник просто надсилає договір, і над ним працюють тут. Ось і все.

- Чому Ex.ua потрапляє в чорний список небажаних ресурсів?

- Питання просте. Чому, коли ми заплатили за контент, цей самий фільм знаходиться на іншому ресурсі, але в безкоштовному доступі. Причому цей ресурс нікому нічого не платить. Люди зараз починають розуміти, що якщо вони заплатили за контет на легальному ресурсі, то частину грошей отримають виконавці, творці фільмів. І тоді у нас з’являтиметься український кінематограф, освітній контент. А EX.ua ні з ким не ділиться.

- Чому деякі правовласники не захотіли йти на контакт з EX.ua?

- Багато хто не хоче, щоб їхні продукти були «на одній полиці» з іншим барахлом на ресурсі. Правовласники вважають за краще продавати своє кіно легальним кінотеатрам та онлайн кінотеатрам, які спроможні нести всю відповідальність за продукт і займаються його просуванням. А на Ex.ua він ніяк не захищається, не структурується і ресурс не бере на себе зобов’язання займатися просуванням конкретного контенту (наприклад, фільму). Тому, на барахолці кіно ніхто не продає. Такий формат не передбачений у світі.

- Але у нас же в країні зовсім інша ситуація. Піратство процвітає, і ніхто не замислюється про купівлю в інтернеті легального кіно...

- У піратстві винні самі правовласники та учасники цього ринку. У 2000-х людина могла, повертаючись додому, купити пляшку пива і купити в кіоску DVD на вечір, проконсультувавшись попередньо з продавцем. Потім кіоски прибрали, а люди все одно люблять кіно. У нас не було такої інфраструктури, як у США (Netflix піднявся на розгалуженій мережі точок прокату дисків). У нас же була тільки «Петрівка» (ринок книжкової, аудіо-, відеопродукції у Києві - ред.), куди потрібно було їхати, щоб взяти подивитися фільм. Це було зовсім незручно. Що робити, якщо я хочу подивитися фільм прямо зараз? Цю можливість людям зараз намагаються давати онлайн-кінотеатри. В Америці люди теж знали, як ходити на Pirate Bay і теж вміють рахувати гроші. Але далеко не всім це було зручно. Це міф, що люди не хочуть платити за кіно. Чому ж доходи у кінотеатрах в Україні збільшилися на $30 млн до $100 млн минулого року?

- Минулого року представники EX.ua казали про те, що збираються запустити легальний онлайн-кінотеатр, але цього чомусь не сталося...

- Так звідси і з’явився Megogo.

- Але представники як одного, так і другого ресурсів відзначають, що їхні проекти не пов’язані.

- Торік, коли я був на презентації Megogo, йшлося, що проект був запущений хлопцями з EX.ua, які розділили ресурс на дві моделі роботи: файлообмінник та онлайн кінотеатр. Як виглядає ситуація зараз, я не знаю. Але історія нікуди не дінеться.

Про те, коли багато телевізорів виходитимуть в інтернет

- Зараз кіно на Divan.tv можна переглянути тільки через пристрої smart tv (телевізори з доступом в інтернет, медіаплеєри). А oll.tv і Megogo уже давно працюють у відкритому WWW. Коли сервіс буде доступний просто в інтернеті, як онлайн-кінотеатр?

- Наприкінці цього місяця. І друге, ми не онлайн-кінотеатр у чистому вигляді. Ми OTT (over-the-top, додаткові послуги, що надаються в інтернет-мережах) провайдер. У нас кіно – це тільки один із десяти доступних сервісів. Ми ретранслюємо телевізійні канали, розповсюджуємо музику, ігри, освітній контент, приймаємо платежі за послуги та товари з екрана телевізора (tv-banking, tv-commerce). Щодо продажу кіно ми близькі за моделлю до Google TV, Apple TV. А за інтернет-сервісами ми більше схожі на Amazon.

- Чи багато на українському ринку smart-пристроїв для перегляду ТБ і кіно через інтернет?

 - Виробники кажуть, що цього року їх буде продано близько 600 тис. Я схиляюся до того, що до 2015 року в Україні буде однозначно більше 3 млн пристроїв. Скоро лінійка смарт-пристроїв розшириться. Зараз це телевізори, домашні кінотеатри та Blue Ray плеєри. Незабаром на ринку України з’являться пристрої, які дозволять будь-який сучасний телевізор зробити «розумним». Це HDMI-стики. У світі вони уже по $50 в роздробі. Вони нагадують флешки, які вставляються в HDMI роз´єм телевізора. Через Wi-Fi вони підключаються до домашнього інтернет-роутеру.

- Скільки за вашими оцінками інтернет-медіаплеєрів уже є на руках в українців, якщо вважати всі: Dune HD, Aura, Mag, власні операторські розробки та ін.?

- Думаю, до 1 млн уже є.

- А скільки, як вважаєте, у 2015 році становитиме дохід з одного смарт-абонента?
- На той час він становитиме, за нашими очікуваннями, близько 8-9 доларів на місяць від усіх наших OTT-сервісів. Уже зараз 40% наших споживачів обирає найдорожчі пакети за 89-99 грн.

- У вас є послуга, функції якої залишаються поки для мене загадкою. Що таке tv-banking?

- Ми інтегрували сервіс оплати товару з платіжною системою. У результаті, наприклад, поповнити рахунок на мобільному можна прямо з ТБ екрану, якщо у вас є електронний акаунт. Це як iBox, тільки на телевізорі.

Про те, чому навіть Apple не має право показувати фільми в українському інтернеті

- Ви уже транслюєте в Україні через інтернет близько 130 каналів. Чи є у Вас права на їхнє мовлення?

- У нас з усіма є прямі відносини і підписані договори з правовласниками.

- Нацрада з телебачення та радіомовлення якимось чином може втручатися у вашу діяльність? Наприклад, встановлювати квоти на трансляцію.

- Я переформулюю Ваше запитання. Ви хотіли запитати, чи є у нас ліцензія? Ми для Нацради суб’єкт інформаційної діяльності. Відповідно ми регулюємося в рамках цього статусу. Але ми не провайдер програмної послуги з однієї простої причини: ми створили своє рішення доставлення сигналу, яке запатентували в Україні. Це означає, що даний OTT в Україні (broadcasting/unicasting поверх ШСД мережі, що означає простими словами – трансляція каналів через інтернет) може робити тільки divanTV. Тому якщо якийсь оператор купить собі OTT-платформу, сплатить за неї купу грошей, то автоматично порушить наш патент. Навіть Apple TV забуло запатентувати своє телевізійне рішення в Україні. Відповідно, вони не зможуть продавати послуги в Україні, якщо ми того не захочемо. Крім того, відповідно до законодавства, наша діяльність не ліцензується телевізійним регулятором.

- Чи були вже в Україні випадки, коли хтось хотів зробити своє власне OTT, але у них це не вийшло, оскільки патент у Вас?

- Звичайно. Зі зрозумілих причин не називатиму цього великого оператора. Але ми не збираємося ні з ким воювати. Не секрет, що телеком-оператори у світі так і не навчилися продавати споживачеві контент безпосередньо. Телеком-оператори намагаються працювати через партнерів, як колись мобільні оператори уклали договори з контент-провайдерами (мелодії, картинки, ігри та ін.).

 - Скільки потрібно вкласти інвестицій, щоб створити власного OTT-провайдера?

- Тільки на купівлю самого рішення піде близько $5-10 млн, не кажучи про величезні витрати на контент. Крім того, якщо поїхати в Голлівуд, аби домовитися про права, їх продадуть далеко не кожному, навіть якщо приїхати з мішком грошей. У нас вийшло, у деяких наших конкурентів – ні. Тому в операторів інтернет-доступу й виникає спокуса не витрачатися самим на рішення, а укласти контракт з готовою платформою, відразу ж отримавши живі гроші (частку від продажів).

Про те, коли інтернет-телебачення почне перемагати традиційний ефір

- В Україні оператори поки тільки починають використовувати ОТТ-платформи. З Megogo співпрацює «Київстар», ви підписали контракт з «Сумтелом». Чи варто очікувати більшої кількості угод щодо OTT і відмови від власного IPTV (на яке, до речі, потрібно отримувати ліцензію)?

- Ми вже підписали договори з двома операторами із першої десятки інтернет-операторів. Їх буде оголошено наступного тижня. Крім того, є домовленості з низкою операторів із другої та третьої десятки регіональних мереж.

- У найбільшого інтернет-оператора в країні – «Укртелекому» – стратегія щодо продажу телевізійних послуг ще не виробилася. Вони хотіли спочатку робити IPTV, потім говорили про OTT. І в результаті все якось заглухло. Чи не загальмує це ринок. Адже у компанії 1/3 інтернет-клієнтів країни?

- Усі чекають, коли вони вирішать внутрішні проблеми та питання. Я думаю, що ситуація зміниться, швидше будуть забирати абонентів, що до речі сьогодні й відбувається і, вони дійдуть висновку, що абоненту потрібно давати більше, ніж «ОГО!».

- Зараз близько 9 млн українців дивляться ефірне ТБ, 4 млн – кабельне та ще 4 – супутник. Який у Вас прогноз на 2015 рік? Яку частку відвоює OTT?

- За світовими прогнозами до цього часу OTT займатиме 20-25% від загального пирога. У нас споживач інертний. Тому все залежатиме від низки факторів. Наприклад, цей процес може прискоритися, якщо раптом закодують супутникові канали. Люди шукатимуть альтернативу. Плюс до всього, йде цифровізація. І люди розуміють, що аналог скоро відключать. Це теж підштовхує їх до вибору: купити приставку за 600 грн, яка крім 32 каналів поки більше нічого не покаже, чи купити медіаплеєр й обрати будь-яку з інтернет-платформ.

- Які нові додаткові послуги на підключених до інтернету екранах з’являтимуться в Україні найближчим часом?

- Якщо буде популярно замовити одним натисканням кнопки піцу – це з’явиться (сміється). Однозначно на ТБ буде з’являтися все більше освітнього контенту з інтерактивними можливостями. Звісно, ігри на базі Kinnect та інших безконтактних контролерів. Зараз ми обговорюємо співпрацю з туристичною індустрією. Вигадуємо продукт, коли вся родина збирається ввечері удома, а перед ним виступає на екрані людина з турагентства. Показує ролики місць, куди можна відправитися. Адже зараз основна проблема продажів туроператорів – це загнати клієнта в свій офіс і показувати йому картинки в каталозі. Це не дуже зручно. Та й після роботи турагентства не працюють.

- OTT – це нове рішення, яке не знає старше покоління українців. Я так розумію, цільовою аудиторією вони не стануть...

- Чому ж. У нас є певна категорія клієнтів, яка приходить і розповідає, що є такий «канал», що якщо на ньому написати Алла або Кіркоров, то весь день по ТБ показуватимуть концерти 80-х. А потім виявляється, що це їхні діти показали YouTube.

Теги:

Версія для друку
Погода
Погода у Києві

вологість:

тиск:

вітер:

Партнери портала

Price.ua - сервіс порівняння цін в Україні
Архів Експорт Інформатор Про нас / Контакти

   Copyright © 2016 Коментарі: Всі права захищені.

Яндекс.Метрика Система Orphus