УКРАЇНА

18:47

26.04

Влада

Антикризова труба

0

У нафтогазових колах знову активізувалися розмови про реверс багатостраждального нафтогону «Одеса-Броди».

Трубу, нібито, вже вирішили віддати росіянам. І навіть знайшли причину зміни попереднього рішення: для стабілізації ринку нафтопродуктів.

Гарантія на 20 тис.дол.

Російсько-британська компанія ТНК-ВР вже понад рік активно домагається економічної вигоди для України від використання «Одеса-Броди». Однак, український уряд ніяк не втямить цієї вигоди і вперто стоїть на європейському виборі. Чи не кожного кварталу прихильники реверсу розсилають розпачливі релізи, які сповіщають про втрату через нерозважливе рішення Кабміну мільйонних прибутків від експлуатації нафтогону для потреб росіян.

Однак, коли придивитися уважніше до пропозиції ТНК-ВР, виникає низка запитань і чимало сумнівів, що обіцяні мільйони коли-будь потрапили б до української казни.

По-перше, російсько-британська компанія з самого початку не гарантувала перекачування 9 млн. тонн нафти, за транспортування яких від Бродів до Одеси Україна щорічно отримувала б понад 90 мільйонів доларів. Віце-президент компанії Олександр Городецький постійно повторював, що обіцяні дев’ять мільйонів поставлятимуть не одна ТНК-ВР, а всі російські компанії, яким вже «дуже-дуже» не вистачає потужностей. А як же Балтійська трубопровідна система, потужності якої в березні зросли до 42 млн. тонн? І чому росіяни з другого кварталу перестати перекачувати нафту через «Південний» Якщо справді проблеми з нафтотранспортними потужностями...

При цьому, єдиний контракт, який ТНК-ВР пропонувала підписати, проводився не через саму компанію, а через офшорку «Скілтон ЛТД» зареєстровану на Кіпрі зі статутним фондом $20 тис. Не замало для такого проекту?

Більш того, за контрактом, українська «Уктранснафта» повинна була б віддати у користування згаданої офшорки рахунок, кошти з якого остання могла б самовільно списати у разі невиконання умов договору. Нагадаємо, що контракт передбачав виділення технологічної нафти, необхідної для запуску нафтогону.

Зрештою, це ще квіточки.

НафтоЗатори і «цяцянки”

Головне призначення «Одеса-Броди» - відвести частину нафтових потоків, які зараз створюють величезні затори у турецькій протоці «Босфор». Обсяги транспортованої нафти зростають з року в рік і на початку цього року, схоже, досягли піку, адже танкери з нафтою через їх «перескупчення» у протоці простоювали по кілька тижнів (Добовий простій танкера нафтовикам влітає в суму від 10 до 30 тисяч доларів).

Російські компанії і «палкі шанувальники реверсу» в Україні постійно повторюють, що Босфор «без проблем проковтне» ще 9 мільйонів. Водночас, ніхто не каже, що станеться, якщо не проковтне. Сам Олександр Городецький журналістам підтвердив, що оскільки контракти на 9 млн. будуть підписувати різні компанії, вони не можуть гарантувати принципу «Плати або транспортуй». Тобто, якщо проблеми в Босфорі триватимуть й надалі, і російські компанії заявлять, що не будуть постачати нафту через затори у протоці, збитки ніхто нам не відшкодовуватиме. Якби норма «Плати або…» була включена в контракт, незалежно від того, чи будуть росіяни качати нафту чи ні, платити їм довелося б…

Ще один цікавий нюанс. Новий акціонер Тюменської нафтової компанії (ТНК) — British Petroleum (BР) є одним з основних учасників будівництва нафтогону «Баку-Джейхан», який як і «Одеса-Броди», планують використовувати для постачань каспійської нафти в Європу в обхід Босфору. Бажання британців заблокувати конкурентний трубопровід цілком очевидне.

І майже останнє. Для транспортування російської нафти реверсним маршрутом не вистачає вільних потужностей на білоруській ділянці нафтогону «Дружба”— «Унеча-Мозир». Це нещодавно підтвердив Білоруський державний концерн «Білнафтохим». (З «Мозиря» нафту планувалося постачати «Дружбою» до станції Броди, а далі трубопроводом на термінал «Південний» біля Одеси).

Про те, що росіяни не гарантували збереження обсягів перевалки нафти українською залізницею - навіть не згадуватимемо.

“АнтиКризер”

Україна наприкінці травня відчула усі переваги перебування найбільших нафтопереробних заводів під контролем Росії. Буквально за кілька днів нафтопродукти подорожчали на понад 40%, і уряд нічого не зміг вдіяти чи стримати зростання. Нафтовики в один голос повторювала: «Ми ні в чому не вині, це так сильно подорожчала нафта!». Оскільки 90% нафти для потреб українського ринку закуповується в Росії тими же російським компаніями, то прослідкувати реально, чому так подорожчала нафта і наскільки це вплинуло на подорожчання нафтопродуктів дуже непросто. (Подорожчання нафти на світових ринках, звичайно, посприяла подорожчанню в Україні, але не настільки).

За даними експертів, російська нафта з початку року насправді подорожчала тільки на 20%, в той час коли бензин в Україні більш ніж на 55%. Додатковою причиною нафтовики називали збільшення мита на експорт нафти з РФ, яке з грудня минулого року зросло трохи більше за 11%.

Однак, шановні друзі, мито — це податок на надприбутки нафтових компаній. Чому українські споживачі мають компенсувати росіянам додаткові податки? Хіба на світовому ринку Росія підвищує ціну на власну нафту, коли підвищується мито?.. А ПДВ на експорт нафти, яке діє тільки для України? Це теж особливий привілей в рамках стратегічного російсько-українського партнерства..

Нафтогін «Одеса-Броди» - чи не єдиний шанс для нас зменшити енергетичну залежність від Росії. Коли Україна матиме не одного, а двох постачальників нафти, ситуація на ринку однозначно зміниться. При чому, поза сумнівом, в кращий бік…

В інакшому разі ми створимо абсолютну монополію Росії на постачання і переробку нафти в Україні. Чим це загрожує для України - не потрібно пояснювати. Останньої ситуації на українському нафторинку більш, ніж достатньо.

 

Ігор Марко

Джерело: proUA

Теги:

Версія для друку
Погода
Погода у Києві

вологість:

тиск:

вітер:

Партнери портала

Price.ua - сервіс порівняння цін в Україні
Архів Експорт Інформатор Про нас / Контакти

   Copyright © 2016 Коментарі: Всі права захищені.

Яндекс.Метрика Система Orphus