УКРАЇНА

00:39

24.02

Більш ніж 200-річна епоха пароплавів ще не закінчилася

Більш ніж 200-річна епоха пароплавів ще не закінчилася

Як парова міць підкорювала океани

0

Нова ера в мореплавстві починалася неспішно: швидкість першого пароплава в історії була дещо більшою, ніж 5 км/год.

Ідея замінити перевірені століттями вітрила на паровий двигун з´явилася практично відразу з винаходом останнього - ще на початку XVIII століття. Але для того, щоб втілити задумане в життя, знадобилося ще 100 років: парова машина виявлялася то занадто малопотужною для пересування по воді, то занадто важкою. Перші більш-менш достовірні згадки про парове судно - точніше, суденце - належать до літа 1783-го, коли французький маркіз де Жуффруа спустив на води річки Сони у Леоні човен із паровим двигуном і навіть деякий час ішов на ньому проти течії - поки двигун не став непридатним.

Через п´ять років американський інженер і винахідник Джон Фітч побудував свій паровий човен - «Експеримент». У рух він, згідно з низкою джерел, приводився механічними веслами, вертикально опущеними у воду, і якийсь час навіть здійснював рейси по річці Делавер, приймаючи на борт до 30 пасажирів. Однак старі добрі вітрила, як і раніше, домінували на воді, а сила пари викликала недовіру. Все змінилося 9 серпня 1803 року - або рівно 210 років тому. Коли ще один американець, Роберт Фултон, продемонстрував на річці Сені парове судно довжиною 20 м і шириною 2,4 м, що рухалося зі швидкістю 3-5 вузлів - або 5,5-9 км/год.

У Франції Фултон опинився невипадково: туди він перебрався кількома роками раніше в надії «розкрутити» амбітного Наполеона Бонапарта на фінансування проекту зі створення... підводних човнів. Три таких судна з легендарною тепер уже назвою «Наутілус» - дерев´яних, обшитих мідними листами і які приводилися в рух мускульною силою екіпажу - навіть були побудовані, але на озброєння так і не були прийняті. У підсумку Фултон закинув підводну справу і переключився на пароплави.

Справедливості заради варто відзначити згадки про пароплав «Шарлотта Дундас» шотландця Вільям Саймінгтона, побудований трохи раніше, в 1802 році, однак відомості про нього дуже розпливчасті. Тому в історію увійшов уже згаданий Фултон: повернувшись до Америки, він замовив двигун потужніший і взявся за спорудження нового судна, спущеного на води Гудзону в Нью-Йорку в серпні 1807-го. Сам інженер називав своє дітище на колісній тязі «Пароплавом північної ріки», хоча в багатьох джерелах судно помилково називають «Клермонт».

Пароплав почав регулярні річкові перевезення, пізніше було побудовано і кілька його «молодших братів». Ера пароплавів була відкрита.

«Коментарі» вибрали кілька найбільш пам´ятних кораблів цього типу, які залишили свій слід в історії.


«Сіріус»

 

Першим судном із грібними колесами,що  перетнуло Атлантику, стала американська «Саванна» в 1819 році. Втім, більшу частину маршруту корабель пройшов під вітрилами, які ще довго зберігалися на пароплавах як додатковий рушій, так що це не рахується.

Справжнім же першопрохідцем став англійський пароплав «Сіріус», який у квітні 1838 року досяг Нью-Йорка через 18 днів і 110 годин після відплиття. «Сіріус» став першим володарем «Блакитної стрічки Атлантики» - умовного призу, що присуджується за найшвидший перетин океану між Старим і Новим Світом. Щоправда, в рекордсменах пароплав пробув недовго - всього через чотири години досягнення було побито судном «Great Western», яке вийшло в путь одночасно з кораблем-піонером, але через пожежу, що виникла на борту, було змушене повернутися в порт і таким чином дало «Сіріусу» фору в три дні на те, щоб стати першим із перших.

Варто відзначити, що взяття Атлантики кораблю із зоряним ім´ям взагалі давалося відверто через силу. Справа в тому, що запасів вугілля на борту для рейсу не вистачало, тому команді довелося кинути в топку запасні снасті, щогли, настил містків, поручні й навіть меблі.

Додамо, що в тому ж 1838-му був побудований перший гвинтовий пароплав - «Архімед». Гребний гвинт помітно поліпшив ходові якості пароплавів, що врешті-решт і призвело до остаточного витіснення з моря вітрильного флоту.

 
«Амазонка»

28 червня 1851 року в Англії був спущений новий і найбільший в історії дерев´яний пароплав з примітною назвою «Амазонка». Судно мало 91 м в довжину і 14,5 м в ширину. Однак прожив корабель зовсім недовго: на самому початку 1852 року на борту виникла пожежа, судно трагічно загинуло, забравши із собою 58 пасажирів і 162. Ще 11 осіб з’їхали з глузду від пережитого жаху.

 
«Турбінія»

Жага швидкості була притаманна людству і під вітрилами, але лише парова тяга дала можливість відчути, як це - бути швидшим за стихію. Точніше, таку можливість дала британська «Турбінія» - перший пароплав, оснащений паровою турбіною. Цей невеликий торпедний катер був побудований у 1894 році як експериментальне судно і став найбільш швидкісним кораблем свого часу.

Щоправда, спочатку унікальну крихітку ніхто не помічав. Точніше, відмовлялися помічати: її творець, англійський інженер Чарльз Парсонс звертався і до військових, і до цивільних, але всюди його проект опинявся глибоко під сукном. І тоді Парсонс вирішив піти ва-банк. У 1897 році Британія готувалася з розмахом відсвяткувати 60-річчя правління королеви Вікторії. Головною родзинкою торжества мав стати морський парад: як-не-як Британія - володарка морів. На рейді в очікуванні параду застигли 165 бойових кораблів Британського флоту і кращі судна іноземних держав. Але раптом на рейді у фонтані бризок з´явилося крихітне - порівняно з іншими - суденце. Відчайдушна «Турбінія» пронеслася повз отетерілих «вояків», заклала віраж біля флагманського корабля, граючи ухилилася від пущених навздогін новітніх і нібито «швидкісних» міноносців і на швидкості під 60 км/год. понеслася до доків Портсмута. А наступного дня Парсонс отримав листа із сургучевною печаткою...

 
«Титанік»

Трохи більше ніж 101 рік тому, 15 квітня 1912-го, в Атлантичному океані затонув найвідоміший пароплав у світі - «Титанік». Загибель корабля, що забрав із собою 1517 осіб, мала величезне значення для мореплавання - зокрема, в питаннях забезпечення безпеки.

Однак не можна не відзначити, що «Титанік» не був найбільшим пароплавом в історії. Хоча б тому, що його молодший брат - «Гігантик», після катастрофи моментально перейменований у «Британіка» - був на 6 метрів довший, отримав додаткові водонепроникні перегородки і міг прийняти не 2556, а 3300 пасажирів. Щоправда, проявити себе в морі як шикарний лайнер «Британіку» не судилося: почалася Перша світова війна, і судно було оперативно переобладнано в госпітальне. А 21 листопада 1916 року корабель підірвався на німецькій міні і затонув протягом 55 хвилин - утрчі рази швидше, ніж «Титанік».

Додамо, що компанія «Уайт Стар Лайн» побудувала три гігантських лайнери, які мали назвати на честь давньогрецьких персонажів - олімпійців, титанів і гігантів. «Титанік» і «Гігантик-Британіка» затонули, а от найперший корабель - «Олімпік» пішов на заслужений спокій у 1935 році з прізвиськом «Старий Надійний». Причому за свою морську службу він встиг побувати і найрозкішнішим кораблем у світі, і військовим транспортом, і плавучим маяком. І навіть потопив німецьку субмарину, яка спробувала його атакувати. Наздогнавши і протаранивши кривдника.


«Філософський пароплав»

Німецькі пароплави Oberbürgermeister Hakenі Preussenне були нічим не примітні, але все ж увійшли в історію. Причому разом - під єдиною назвою «Філософський пароплав». Восени 1922 року ці пароплави вивезли з Росії до Європи понад 160 людей - представників інтелігенції. Так молода Радянська республіка, стомившись знищувати неугодних, в ході «культурної революції» позбавлялася від зайвих мізків - лікарів, економістів, педагогів, літераторів, юристів і т.д.


«Скібладнер»

 

Незважаючи на свою моральну застарілість, пароплави досі борознять водні простори планети. Найстарішим відомим у світі пароплавом, який все ще перебуває в експлуатації, є норвезьке колісне судно «Скібладнер», побудоване ще в 1856 році. За свою історію судно навіть тонуло, в 1937 і 1967 роках, але кожного разу піднімалося і реконструювалося.

У 2005-му «Скібладнер» отримав статус пам´ятки історії і досі борознить води озера Мьєса як туристичне та поштове судно.

 
«Американська королева»

Ті, хто читав Марка Твена, напевно пам´ятають описані ним колісні пароплави на легендарній річці Міссісіпі. І вони досі по ній ходять. У тому числі й найбільший сучасний пароплав на колісному ходу в світі - American Queen.

Судно було побудовано в 1995-му, при цьому конструктори брали натхнення в колісних пароплавах минулих років - точніше, сторіч. Навіть паровий двигун поставили справжній - знятий зі старого судна, але ґрунтовно доопрацьований. У результаті «Королева» стала сучасним, але, скажемо так, «вінтажним» лайнером.

Колісна «примха» обійшлася власникам у кілька десятків мільйонів доларів. При цьому при спуску на воду об борт розбили не традиційну пляшку шампанського, а велику пляшку місцевої гордості - соусу Tabasco.

Теги:

Версія для друку
Погода
Погода у Києві

вологість:

тиск:

вітер:

Партнери портала

Price.ua - сервіс порівняння цін в Україні
Архів Експорт Інформатор Про нас / Контакти

   Copyright © 2016 Коментарі: Всі права захищені.

Яндекс.Метрика Система Orphus